Kul på vatten med Eskilstuna Vattenskid- och Wakeboardklubb

Kul på vatten med Eskilstuna Vattenskid- och Wakeboardklubb

Klockan är 9.00 i Barva mellan Eskilstuna och Strängnäs och aktiviteterna är i full gång. En and ligger och ruvar i en blomkruka, en krokodil lurar i vattnet och Peter Johansson, lärare till yrket och kassör och huvudtränare inom barn & ungdom på Eskilstuna Vattenskid och Wakeboardklubb har redan rivit av en uppvisning i slalom. Eleverna i klass 5B på Djurgårdsskolan väntar på att få kliva i båten och åka med. Spänningen går att ta på och stämningen är på topp. Idag är en speciell dag för eleverna, då de för första gången ska få prova på att åka vattenskidor och wakeboard, valet är fritt, bastun är tänd och SUParna ligger och guppar i väntan på en tur. På plats finns ledare i olika åldrar och erfarenhet, en landslagsåkare och flera lärare som är med och stöttar upp där det behövs

Eleven Sigrid Hillblom  vågar sig på att prova på SUP trots (leksaks)krokodilen som lurar i vattnet i bakgrunden.

Under tre dagar i juni får olika klasser från Djurgårdsskolan möjlighet att besöka föreningen, en möjlighet som finansierats av RF-SISU och förvaltas väl av föreningen som under tidigare år fått in många nya medlemmar i klubben genom just skolsamverkan, där Meja Delving är ett tydligt exempel på hur stor inverkan en sådan dag kan ha, som har gått från elev på besök till landslagsåkare.

Eskilstuna Vattenskid och Wakeboardklubb är ett bra expempel på en förening som verkligen försöker ta vara på glädjen för idrotten samtidigt som de skapar en härlig miljö att umgås på. Gemenskap är viktigt, oavsett om du är landslagsåkare eller hobbyentusiast, alla är välkomna, vilket blir tydligt i mötet mellan ledare och elever. Ledarna vill verkligen hjälpa till, och barnen står på bryggan och ropar “Edvard, Edvard” när uppvisning nummer två går av stapeln för dagen. Edvard Ehrengren går i sjunde klass, ingår i landslaget och kommer att representera Sverige vid Nordiska Mästerskapet i Strömsnäsbruk och både han och klubbkamraten Meja Delving är uttagna till sommarens landslagsläger. Edvard är med idag som ledare och inspiratör, men när vi pratar om vad det är som är så roligt med sporten lyser det tydligt att det är gemenskapen han trivs med.

Edvard Ehrengren (tv) och Gustav Johansson (th) hjälper eleven Eliaz Ruohoniemi att få på utrustning innan avfärd.

Anna-Karin Eriksson, idrottslärare på Djurgårdsskolan poängterar att det kan vara lite meckigt att få till prova-på aktiviteter på plats hos en förening just eftersom det kräver en del logistik från skolan, men trycker också på att barnen älskar schemaavbrytande aktiviteter och att det här är en fantastisk möjlighet till att få komma ut och lära sig något nytt. Vi frågar eleverna om dagens betyg och kul-barometern exploderar. 10 av 5 stjärnor och Anna-Karin skrattar och frågar om de inte hellre hade velat sitta med matte-boken.

När vi frågar Peter hur han ser på det här med skolsamverkan och barn och ungdomsidrott är han övertygad om att hålla en bra mix med människor är nyckeln. Vi behöver inspireras av varandra, och i hans pedagogiska roll som lärare ser han vikten av att låta barn och ungdomar få ett eget space av gemenskap där de känner sig välkomna, men där man blandar åldrar och nivåer och vuxna gärna får vara med och stötta upp. “Vi tror på en bra blandning helt enkelt” – säger Peter. Han trycker även på att inom skolsamverkan ser han en fördel med att bjuda in lite yngre barn, mellan 9-12 år, då han upplever det som något enklare och mindre resurskrävande då barn i den åldern är lite mer formbara och tar till sig av den miljö de befinner sig i.

En av ledarna som är med som resurs under veckan är Elina Östlund, som I över 9 års tid varit medlem i klubben. “När jag kom hit var vi inte så många, men det fina är att gemenskapen stärkts av att vi växt men den härliga känslan av bra häng finns kvar”. Hon tillägger att hon lagt av med flera olika idrotter tidigare pga. Att det blir så stort fokus på tävling och prestation. I Eskilstuna Vattenskid och Wakeboardklubb får hon istället möjlighet att medverka helt utifrån sina egna förutsättningar och mål, och vissa dagar endast vara där och hänga med i gemenskapen bland de 50-60 medlemmar i föreningen. Hon avslutar med att hon är säker på att de elever som är på plats under veckan skulle trivas bra om de valde att komma tillbaka till klubben. Jag frågar två killar som springer förbi för att skynda sig till trampolinen om de hade velat komma tillbaka och svaret är givet. JA.